

interviu
Autentiškumo paieškos: Iain Grainger apie madą, japoniškus prekės ženklus ir kintančias tendencijas
DMYTRO: Kas tu esi šiandien? Tu balansuoji tarp tyrimų, bendradarbiavimo ir konsultavimo — kaip šios kryptys susijusios?
IAIN: Šiuo metu man tikrai patinka tai, ką darau, tačiau taip buvo ne visada. Mano karjera buvo vingiuota – prireikė daug laiko, kad atsidurčiau ten, kur esu dabar, ir tai lydėjo daug tiek teigiamų, tiek neigiamų patirčių. Ilgas darbas vyresniuoju analitiku labai padėjo formuojant mano požiūrį į tyrimus ir darbą.
Tyrinėjimas leidžia man atrasti žmones ir prekės ženklus, kurie man patinka, o tai natūraliai pereina į konsultacijas ir bendradarbiavimą. Taip pat mėgstu jungti žmones, kuriems gali patikti vienas kito veikla – tai irgi susieja viską, ką darau.
DMYTRO: Tu paminėjai, kad tavo karjera buvo ilga ir vingiuota, su daugybe gerų ir blogų patirčių. Ar galėtum pasidalinti pamokomis, kurias išmokai tuo laikotarpiu, ir kaip jos suformavo tavo požiūrį į verslą šiandien?
IAIN: Viena svarbiausių pamokų – išlikti pozityviam. Kartais man atrodė, kad niekada neturėsiu darbo, kuris man tikrai patiktų, bet jei nenuleidi rankų ir stumi į priekį – gali daug pasiekti. Jei turi tikslą – atiduok jam viską ir tiesiog padaryk taip, kad tai įvyktų. Žinau, kad tai skamba paprasčiau nei yra iš tikrųjų, bet mano požiūrį suformavo „DIY“ pankroko / hardcore kultūra: jei turiu ką nors padaryti – padarysiu pats.
Kalbant apie tai, kaip tai suformavo mano požiūrį – aš viso to nevadinu verslu. Aš dirbu su prekės ženklais, kuriuos myliu, ir padedu jiems pasiekti žmones, kuriems jie taip pat patiktų. Tai nėra darbas. Aš susipažįstu su nuostabiais žmonėmis. Noriu užmegzti draugystes, o ne kurti „networking’ą“, tad tokį požiūrį taikau visur: tiesiog būk geras žmogus ir padėk kitiems.



DMYTRO: Tu dirbi su japonų prekių ženklais ir pristatai juos tarptautinėje arenoje. Kokios unikalios savybės daro japonų ženklus tokiais patraukliais pasaulinei mados bendruomenei?
IAIN: Sakykim, „konsultavimas“ (nors norėčiau rasti gražesnį žodį) šiuo metu yra pagrindinis mano darbo laukas. Tiksliau sakant – aš esu sutelkęs dėmesį į tai, kad parodyčiau prekės ženklus žmonėms, kurie kitu atveju niekada jų neatrastų, bet kuriems jie tikrai patiktų. Ir be tyrimų tai būtų neįmanoma. Japonijoje žmonės nieko nedaro „per pusę“. Kai kažkas yra padaryta su meile – neįmanoma to nemylėti ar neįsitraukti.
DMYTRO: Kokie iššūkiai tau tenka kaip konsultantui, pristatant šiuos ženklus?
IAIN: Man vienas pagrindinių iššūkių – tai galimybė realiai parodyti kolekcijas parduotuvėms, kurios galėtų jas įsigyti. Iš tikrųjų, pats „pardavimas“ nėra didžiausias iššūkis – kai žmonės pamato produktus gyvai, jie patys kalba už save. Tačiau SS25 sezonas buvo ypač sudėtingas dėl ekonominės situacijos – dauguma parduotuvių labiau orientavosi į tai, ką jau turi, o ne į naujus pirkinius. Visgi aš 100 % įsitikinęs, kad AW25 sezonas bus kur kas sėkmingesnis.
Kalbant apie sėkmę – svarbiausia yra parodyti šiuos ženklus platesnei auditorijai, nes kiekvienas iš jų siūlo kažką visiškai naujo ir kitokio, ypač už Japonijos ribų. Vartotojai vis labiau ieško ko nors unikalumo – nebeužtenka to paties seno pasirinkimo. Tai reiškia, kad įdomesni ženklai tampa vis aktualesni, o parduotuvės, kurios juos atsiveža, ateityje tik klestės.
DMYTRO: Kaip tavo tyrimai padeda ne tik atrasti ženklus, bet ir nuspėti tendencijas, kurios sudomins auditoriją? Ar turi tam tikrą metodą, kaip atpažįsti naujus ir perspektyvius ženklus?
IAIN: Labai daug laiko praleidžiu tiesiog „nardančiu“ Instagram'e, stebiu, ką naujo turi mano mėgstamos parduotuvės (beveik visos jos yra Japonijoje ar už JK / Europos ribų). Tai yra dalis to, ką ir taip daryčiau kasdien, nes man labai patinka atrasti naujus arba naujai man žinomus ženklus, kurie kuria kažką nepaprasto. Visada laikau akis atmerktas.
DMYTRO: Tu paminėjai, kad SS25 sezonas buvo sudėtingas dėl ekonominių sąlygų. Kaip padedi prekių ženklams susidoroti su tokiais iššūkiais?
IAIN: Viskas prasideda nuo atvirumo ir skaidrumo – kalbu su jais tiesiai apie situaciją ir kartu planuojame kitą sezoną. Taip pat daug kalbuosi su parduotuvėmis – kaip jos jaučiasi, ką planuoja daryti artimiausiais sezonais. Tai man leidžia matyti visą vaizdą ir efektyviai komunikuoti su prekių ženklais, su kuriais dirbu.



DMYTRO: Kokios, tavo nuomone, pasaulinės mados tendencijos šiuo metu formuoja šios industrijos ateitį?
IAIN: Tai siejasi su mano ankstesnio atsakymo pabaiga, bet šiek tiek išplėsiu. Šiuo metu žmonės pavargo nuo vienodų pasirinkimų visur – jie ieško kažko unikalesnio, ko nėra kiekvienoje parduotuvėje. Galbūt tai nėra konkreti „tendencija“ kaip stiliaus kryptis, bet tai yra globali nuotaika, atsisakymas aklai sekti madas ir noras kurti savo kryptį. Tam tikra prasme – tai naujo tipo tendencija.
DMYTRO: Kokios tendencijos įkvepia tave asmeniškai? Kaip jos daro įtaką tavo konsultacijoms?
IAIN: Čia sudėtingas klausimas, nes negalėčiau pasakyti, kad sekčiau tendencijas. Nenoriu pasirodyti išpuikęs, bet mane labiau traukia tai, ko dar neturi kiti. Nors tai nereiškia, kad nevertinu ar nedėviu populiarių prekės ženklų – man tiesiog įdomiau dėvėti tuos, kuriuos galiu ir kitiems pristatyti pirmą kartą. Ši idėja atsispindi net mano internetinės parduotuvės pavadinime – „The Spaces In Between“, kuris nurodo į ženklus, atsiduriančius tarp skirtingų kategorijų.
Dirbdamas su prekių ženklais, galiu pasakyti paprastai: aš niekada nedirbu su tuo, ko pats nemyliu ir nedėviu.
DMYTRO: Gal gali pateikti pavyzdžių japonų ženklų, kurie, tavo nuomone, vis dar nepakankamai įvertinti pasaulinėje rinkoje?
IAIN: Apie tai galėčiau kalbėti be galo – vien Tokijuje yra šimtai parduotuvių, kurios siūlo visiškai skirtingus ženklus. Aš atrandu naujus prekės ženklus kiekvieną savaitę. Taip pat daug dėmesio skiriu tam, ką mano draugai Japonijoje dalijasi ar aptarinėja.
Šiuo metu galėčiau išskirti prekės ženklus, su kuriais dirbu (nurodyti žemiau), taip pat keletą kitų, kuriuos labai mėgstu. Jie tikrai yra pasirengę būti atrasti platesnės auditorijos. Jei nori, galiu parengti tau išsamų sąrašą visų, kurie, mano manymu, nusipelno daugiau dėmesio.
{ F/CE. – BAL – Jugem – ROTOL }
DMYTRO: Tu esi vienas iš gorpcore stiliaus ekspertų. Kaip vertini dabartinę šio stiliaus būklę? Kai kurie mano, kad ši kryptis praranda aktualumą. Ar sutinki?
IAIN: Ačiū už gražius žodžius, bet šiek tiek nusukčiau nuo to „eksperto“ apibūdinimo. Aš manau, kad mada visada yra nuolatiniame pokytyje, ir vos tik pasirodė terminas „gorpcore“, jis jau evoliucionavo į kažką kita. Tad sakyčiau, kad tai nėra išblėsimas ar pabaiga – tai tiesiog virsmas. Iš esmės, pats GORP (angl. good old raisins and peanuts) egzistavo dar iki mados pasaulio ir jis niekur nedingsta.
DMYTRO: Kaip outdoor (lauko) prekės ženklai gali išlaikyti aktualumą šių pokyčių kontekste? Kokius naujus ženklus gorpcore erdvėje išskirtum? Kas, tavo nuomone, šiandien pirmauja šiame stiliuje ir kodėl?
IAIN: Atsakyčiau taip – man labiau patinka ženklai, įkvėpti lauko kultūros, nei klasikiniai outdoor ženklai. Taip, aš dėviu tiek klasikinių lauko ženklų drabužius, tiek tokius, kurie tik pasiskolino estetiką, bet kartu ir šiuolaikinius prekės ženklus. Tai jau kurį laiką vykstantis procesas, kai žmonės kuria įdomias kombinacijas tarp skirtingų stilių, maišydami, jungdami, kurdami tarpines zonas.
Manau, kad lauko kilmės ženklai neturėtų persistengti bandydami vaikytis mados – jiems verta likti ištikimiems savo šaknims. Jei juos priima plačioji publika ar mados pasaulis – puiku, bet visada reikia nepamiršti, kas yra jų pagrindas.
Kalbant apie ženklus, aš labiau norėčiau išskirti gerus ir įdomius prekės ženklus apskritai, o ne tik tuos, kurie yra grynai „outdoor“. Šioje srityje vis dar pirmauja tie, kurie viską pradėjo.



DMYTRO: Tavo nuomone, kokie „Gorpcore“ stiliaus elementai buvo perimti pasaulinių mados ženklų? Ar, tavo manymu, tai išliks ilgalaike tendencija, ar visgi tik laikinas sprogimas?
IAIN: Man atrodo, kad tai visų pirma – techniniai sprendimai ir audinių naudojimas ten, kur jų anksčiau nenaudodavo. Drabužiai tapo funkcionalesni nei kada nors anksčiau. Mąstymas, kad apranga turi būti ne tik graži, bet ir praktiška, manau, išliks – tai suteikia daugiau prasmės ir vertės pačiam produktui.
DMYTRO: Avalynė visada buvo svarbi lauko stiliaus dalis. Kurie ženklai šiandien, tavo akimis, yra inovatyviausi?
IAIN: Geriausiai sekasi tiems avalynės ženklams, kurie sėkmingai jungia outdoor estetiką ir kasdienį miesto gyvenimą. TNF Japan (The North Face Japan) šiuo metu kuria tikrai stiprią avalynę – jų komanda turi visai kitą estetiką nei klasikiniai outdoor gamintojai, ir tai labai matosi jų kolekcijose. Athletics Footwear taip pat daro labai įdomių dalykų – jų 2.0 linija tiesiogiai įkvėpta klasikinių Nike ACG modelių.
Tai veda prie minties, kad kiekvienas avalynės modelis turi turėti kažkokią technologiją, kuri padidina patogumą. Pėdų komfortas ir sveikata – svarbūs aspektai net ir kasdienai. Mes norime, kad batai būtų patogūs, tarnautų ilgai ir nekenktų pėdoms.
DMYTRO: Tu paminėjai, kad avalynėje svarbus komfortas ir pėdų sveikata. Kokie ženklai, tavo nuomone, sėkmingai suderina stilių ir patogumą viename modelyje? Nes dažnai pirkėjui tenka rinktis tarp vieno ar kito.
IAIN: Kaip jau minėjau, Athletics Footwear daro puikų darbą šioje srityje. Iš didžiųjų ženklų manau, kad Asics tai taip pat labai gerai sekasi – dauguma jų modelių kilę iš bėgimo ar sporto, tad komfortas ten jau įdėtas nuo pat pradžių. Be to, bendradarbiavimas su Kiko Kostadinovu prideda išskirtinių spalvų derinių ir medžiagų jų kolekcijose.
Dar vienas pavyzdys – Hoka. Jie turi panašų požiūrį. Iš tiesų, dauguma prekės ženklų galvoja apie komfortą savo naujuose modeliuose, tik kai kurie tai daro mažesniais kiekiais. Tačiau galiausiai – mes vis tiek renkamės tai, kas gražu, tad kartais tenka aukoti ir pėdų sveikatą.